Orlando Festival: Vier sonates, vijf instrumenten

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

'Onbevreesd verder!' Dit motto van Johannes Brahms kenmerkt zijn levensinstelling alsook zijn scheppingsdrang en die van zijn collega’s Escher, Beethoven en Ries, wiens muziek Orlando graag onder uw aandacht brengt.

Ook is dit motto zeker van toepassing op de ontdekkingsreis van bassist Toby Hughes die samen met Elena Nemtsova op Orlando voor menige verrassing zorgde met contrabasversies van de cellosonates van Brahms en Franck. Solowerken voor klarinet zijn zeldzaam, de solosonate van Escher maakt optimaal gebruik van de veelzijdigheid van dit instrument. De tweede vioolsonate van Brahms werd gecomponeerd tijdens een zomerverblijf in Zwitserland. Brahms schijnt gezegd te hebben dat de prachtige omgeving zo rijk aan melodieën was, dat men op moest passen er niet op te trappen, ook citeerde hij in dit werk kwistig motieven uit zijn eigen liederen.

Programma:
Johannes Brahms (1833-1897) - Sonate nr.2, op.100 (1886)
Allegro amabile; Andante tranquillo-Vivace; Allegretto grazioso, quasi andante
Shuann Chai (piano) en Shunske Sato (viool)

Rudolf Escher (1912-1980) - Sonate (1973)
Molto tranquillo; Vivo; Comodo
Alan R. Kay (klarinet)

Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonate nr.3 op. 69 (1808)
Allegro ma non tanto; Scherzo. Allegro molto; Adagio cantabile-Allegro vivace
Elena Nemtsova (piano) en Toby Hughes (contrabas)

Pauze

Ferdinand Ries (1784-1838) - Grand Sonata op. 125 (1829)
Grave-Allegro; Larghetto con moto; Rondo. Allegretto
Shuann Chai (piano) en Larissa Groeneveld (violoncello)